Lugesin
10. augusti Pärnu Postimehest (PP), et teisipäeva (ilmselt siis 7.
augusti) õhtul tutvustasid maanteeameti esindajad Saugas Pärnu-Sauga
teelõigu eelprojekti ja selle ehitusplaane. Ma ei tea, millise info
alusel ja kui palju kohalikke asjasthuvitatuid sellel kohtumisel
viibis, kuid mina näiteks (vägagi puudutatud isikuna) sain sellest
kohtumisest tagantjärele teada alles PP-st. Aga püüan siiski
kasutada artiklis kohalikele lubatud õigust teha projektlahenduse
suhtes ettepanekuid 21. augustini. Niisiis...
See on
muidugi kena, et Tori abivallavanema sõnul jõuti poolte vahel
kompromissini maantee laiendamiseks raba suunas. Loodan, et siin ei
tule looduskaitsjad kallistama neid vanu teeäärseid puid, nagu see
juhtus Tallinnas Haabersti ristmikul. Iseenesest ongi need puud oma
laiade võrade ja suurte tee kohale ulatuvate okstega muutunud
liiklusele ohtlikuks. Ja ka see on tore, et oodatava tohutu
rahvastiku juurdekasvu tingimustes rajatakse täiendavalt teine
kergliiklustee (muide, selline mõiste on juba meie seadusandlusest
kaotatud) raba poole. Iseasi muidugi, kas Tori vald seda
kergliiklusteed ka hooldada jõuab - oma praeguste kogemuste põhjal
võin väita, et tee vastaspoolel oleva (praeguse) kergliiklustee ja
vallale kuuluva teemaa hooldamine neil vägagi üle jõu käib. Aga
see on iseküsimus...
Kogu
PP-s ilmunud artiklist jäi mulje, et planeeritud tee ehitusliku osa
põhiküsimus on selles, et üks tee äärde jääva kinnistu omanik
(maanteeameti mõistes siis "müravastuvõtja", kuna
maanteeamet jagab müraga seotud pooled müraallikateks ja
müravastuvõtjateks) tahab oma maja ja maantee vahele müratõkkeid,
aga teine ei taha. Ja mis me nüüd siis teemegi, probleem kohe
missugune! Jah - müra, müra, müra, müra... Tõesti, kuulen seda
aias olles iga päev. Ja rohkemgi veel - liiklushuligaanide
mootorrataste möirgeid, kes autodest möödasõidu kiirenduseks
löövad esimesel-teisel käigul gaasi põhja või joristavad tühjaks
uuristatud sumbutitega nii et maa müdiseb. Kuulen rekkade
kiirendavat mootorimürinat ja protekteeritud rehvide küljest lahti
kooruvate kummitükkide laperdamist vastu auto keret. Vahelduseks
käib mõnikord ka vägev haisupilv nina alt läbi. Sest kõigil on
kuhugi kiire... Aga kõik see viitab vaid liiklusjärelevalve
puudumisele. Loomulikult ei puuduta see maanteeametit, neid näib
häirivat vaid tavaline (keskmine) müra. Õnneks asub maja, kus ma
elan, teest veidi kaugemal, ja vahele jääb ka kuusehekk. Aga ma ei
kujuta ette, mida tunnevad Pärnu linnas kahele poole Tallinna
maantee lõiku kuni Ehitajate tee ristmikuni ja linna piirist
Tallinna poole sõites vasakule jäävate majade elanikud, kelle
elamised on ju praktiliselt sõidutee kõrval. Kogu see piirkond
kokku on ajalooline Vingiküla, mis eelmise sajandi alguses kandis
nime Sibiküla. Kas maanteeamet tahab selle piirkonna elanike
diskrimineerimisega ellu äratada selle endist nimetust?
Või
mida tunnevad Ehitajate tee äärde jäävate Kuldse Kodu majade
kõrgemate korruste elanikud, kelle jaoks on tee äärde jäävatel
müratõketel vaid kunstiline väärtus, sest alumise korruse
loomulikuks müratõkkeks on niikuinii autogaraažide riba.
Härrased
maanteeametist! Teie põhiprobleemiks on millegipärast müra. Olete
seda kunagi millegagi mõõtnud ja isegi kaardistanud.
Aga
tegelik elu on palju varjundirikkam. Peale müra ja autode voorimise
on olemas ka tihedast liiklusest tulenevaid kõrvale kuulmatuid ja
silmale nähtamatuid ohte inimese heaolule ja tervisele. Näiteks
uurisid Kanada teadlased ligemale 6,6 miljoni Ontario elaniku
terviseandmeid ja ... selgus, et kui elada tiheda liiklusega teest
või tänavast 50 m raadiuses, suurendab see dementsuse tekkeriski
keskmiselt 10% võrra. See tähendab eesti keelde tõlgituna, et iga
üheteistkümnes selle Pärnu "ümbersõidutee" lähedal
elav dementne võlgneb oma terviserikke Eesti riigi hoolimatusele.
Kusjuures 50 meetrist kaugemal ei kuku see riskifaktor sugugi kohe
nulli, vaid lihtsalt langeb, andes endast tunda veel ka 300 meetri
kaugusel (siit küsimus - kui kaugele jääb Pärnu Haigla sellest
ümbersõiduteest?), kuid Ehitajate tee läheduses on veel teisigi
elu- ja ärihooneid. Aga kes meil neid dementseid siin ikka kokku
loeb või nende haiguse põhjusi uurib...
Tänavu
on mu aias õuna- ja ploomipuudel erakordselt rikkalik saak. Aga see
puuderida on eelmise omaniku poolt istutatud kohe teeäärse
kuuseheki kõrvale. Ja tahtmine nende puude viljadest endale midagi
suhu toppida on ikka väga ülivõimas, kuigi ma tean... Jah, mina
tean, aga selle niinimetatud "ümbersõidutee" planeerijad
ilmselt seda ei tea, või siis teevad näo, et sellist probleemi
polegi olemas. Aga on. See on nimelt õhusaaste, millega
kaasneb õhu ja pinnase mürgitamine tervisele kahjulike
raskmetallidega, mida me ei näe ega kuule, küll tunneme mõnikord
ninaga, kui mõni väga vängelt lehkav liiklusvahend mööda
vuhiseb. Loomulikult on selle õhusaaste mõju kõige kahjulikum
teeäärsetele elanikele (neilesamadele "müravastuvõtjatele", kes samaaegselt on ka maanteeameti formuleeringut jäljendades "saastevastuvõtjad"),
aga see pole olematu ka neile, kes sealt lihtsalt läbi käivad.
Palju sõltub samuti sellest, kummal pool teed asetseda (valitsevate
tuulte suund), aga ka inimese pikkusest. Näiteks maapinnale lähemal
on saaste kontsentratsioon suurem, mistõttu on lapsed (ja
koduloomad) tiheda liiklusega tänava ääres tunduvalt rohkem
ohustatud.
Tsiteerin ajakirjas Eesti Loodus ilmunud sellekohast
kirjutist:
"Liiklus
annab kindlasti üle poole kogu õhusaastest. Kütuse põlemisel
paiskub õhku üle saja rohkem või vähem kahjuliku ühendi. Sisse
hingatud saast ladestub kopsudes ja ka mujal organismis ning võib
põhjustada vähki, bronhiiti, astmat, allergiat. Eriti palju kõike
elusat kahjustavaid ühendeid paiskavad õhku sõidukid, mis pole
tehniliselt korras (kütus ei põle täielikult). - - -
Kõigepealt vähendaks
saasta parem liikluskorraldus.
See tähendab, et suurem osa liiklusest ... suunatakse linna
ümbritsevale ringmagistraalile, kus on ka ohutum liigelda."
Ümbersõidutee
tähendab ju asulast (või ka mõnest takistusest) möödasõiduks
ehitatud teed.
Lisaks
mürale ja teeäärsete elanike mürgitamisele raskmetallidega ei
lahenda kõnealune 4-realine teeosa ka Tallinna mnt - Ehitajate tee
ristmikul tekkivaid ummikuid. Seal on juba sama 4-realine monstrum
olemas ja seal on näha, kuidas rekkad pööravad veel punase tule
ajalgi Ehitajate teele. Ja nende paigaltsööstmise
gaasihoovavajutused purevad asfaldisse üha sügavamaid jälle
peatselt parandamist vajavaid teekonarusi. Ja seda vasakpööret
võetakse teinekord sellise kiiruse pealt, et ma ei imesta, kui seal
mõni rekka kunagi oma aardehoidlad kummuli keerab, ja seda veel
kõrvalrajalt startivate väikevendade peale. Ja mis ümbersõidutee
see üldse selline on, kus kiirus on piiratud 70 ja isegi 50 km/h
peale ning alatasa põlevad ees punased foorituled? Ümbersõit peab
olema kui just mitte päris kiirtee, siis vähemalt 90-ga ja pidevalt
roheliste foorituledega. Kõigil on ju kuhugi kiire, ja seda enam
pikamaasõitjatel...
Kui ma
12 aastat tagasi valisin Pärnu küljealuse oma elukohaks, siis
teadsin ma, et Pärnu ümbersõit hakkab toimuma endise
piimakombinaadi tagant linna läbimata, mis vastab tõesti mõistele
"ümbersõit", ning sellest edasi Pärnuni kulgev maantee
osa muutub asulasiseseks teeks. Ma ei tea, kas mulle lihtsalt puhuti
hambasse kinnisvara hinna tõstmise nimel või oli see jutt tõene.
Seda oli tõesti võimatu uskuda, et linnasisest liiklust peab keegi
ümbersõiduks. Aga näe - leidusid sellised ametnikud ja ametkonnad,
kes leidsid sellisest "ümbersõidust" näilise võimaluse
raha kokkuhoiuks. Sülitades loomulikult maantee ääres elavate
inimeste, aga ka nende lemmikloomade tervisele. Kes nimetab veel mõne
Eesti linna, kus ümbersõit oleks Pärnu-taoliselt läbi linna
korraldatud? Ja mis kasu on paarist kilomeetrist 4-realisest
maanteejupist, kui enne seda saadi kilplase kombel hakkama 3-realise
pudelikaelaga Nurme silla ehitusel? See on ju sulaselge raha
tuuldeloopimine, aga seda uhke sildi all "näete, mis me kõik
teie heaks teeme!"
Ja nüüd
ma küsingi seda, mida mulle kunagi puhuti (või oli see tõesti üks kaalutud variantidest?) - miks ei või Pärnu
ümbersõidutee kulgeda siiski linnast mööda, näiteks Rääma raba
servast? Jätame kõrvale selle, et nüüd viitab keegi minu peale ja
keerutab oimukohas sõrme. Ah, rabalaukad ju? Mäletate,
vanaisad-vanaemad, nõuka-ajal nihutati isegi mägesid paigast,
olgugi et loosungites? Ja nüüd ei saada siis paarist rabalaukast
jagu? Ometi plaanib Rail Baltic raudtee-ehitust lausa mitu
kilomeetrit läbi sügava raba. See Rail Baltic, mida meil tegelikult
kõige vähem vaja on... Aga Via Baltica on hädavajalik, sest autode
arv tõepoolest aina kasvab iga aastaga. Ja liiklustihedus sellel
trassil samuti. Ja selline trassivalik oleks ehk praeguses olukorras
kõige kiirem ja säästvam lahendus.
Ja
meeldetuletuseks või teadmiseks asjasthuvitatutele: on olemas
selline dokument aastast 2012, nagu Pärnu maakonna teemaplaneering.
Selle järgi on planeeritud I klassi maanteena (kiirused kuni 120
kmh) ca 23 km pikkune
Pärnu suur ümbersõit, mis algaks Arest, kulgeks läbi Sauga valla,
ületaks Pärnu jõe Sindi linnas, läbiks Paikuse valla ja ühineks
praeguse maanteega vahetult enne Uulu-Valga ristmikku.
Selle ümbersõiduga väheneks ka Via Baltica pikkus 1200 m võrra.
Aga kõik see on tulevikumuusika ja jätab arusaamatuks praeguse
hoolimatu suhtumise oma riigi kodanike tervisesse. Ma ei ole Pärnu
ümbersõidu vastu, see on just nimelt väga vajalik, aga see ei tohi
toimuda oma kodanike tervise arvelt.
Väike
kõrvalepõige veel kord Rail Balticu teemale, kui juba jutuks läks.
Mind üllatas hiljuti Rail Balticuga seoses "asjatundjate"
väide, et kui ehitadagi raudtee postidele, siis tuleb betooni
valmistamiseks ikkagi ehitada juurdepääsuteed, vedada vajalik
materjal rajatava raudtee äärde ja kõik kohapeal kokku segada ning
raketisse valada. Härrased polnud vist eluski midagi kuulnud
monteeritavast raudbetoonist, mille detailid valmistatakse tehases ja
tuuakse mööda juba valminud trassi kohale ning paigaldatakse
sillarongi kraanaga. Aga see selleks.
Jah,
maanteeameti ülesanne ei ole rahva tervise eest hoolitsemine,
selleks on teised ametkonnad. Maanteeameti asi on talle
riigieelarvest eraldatud rahade laialijagamine sinna ja tänna ning
sellele, kellele vaja. Saugakatele, kellele seda 4-realise maantee
planeeringut tutvustati, on jumala ükspuha, mis siin Vingikülas
toimub.
Ma ei
hakka siin pikemalt kirjutama elukeskkonna halvenemisest tingitud
kinnisvarahindade langusest, liiklusega seotud maapinna
vibratsioonist, mis märkamatult ajapikku ehitisi lagundab, ega ka
maanteeameti õigusest kehtestada eravaldustel tee kaitsevöönd 50 m
tee servast. Need on pisiasjad võrreldes sellega, mida tiheda
liiklusega tee inimeste tervisele tekitab.
Pisut
üle kolme aasta tagasi asutati MTÜ Vingiküla Selts, mille
põhikirjalisteks eesmärkideks on palju muu kõrval ka Vingikülas elava ning toimetava kogukonna koondamine ühiseks tegevuseks ja hoolitsemine loodushoiu eest Vingiküla territooriumil. Ja veel - põhikrja järgi kutsub juhatus kokku üldkogu vähemalt üks kord kalendriaasta jooksul, aga ka siis, kui seda nõuavad erakorralised seltsi huvid. No ärka siis, Vingiküla Selts, ja püüa aru saada,
mis su ümber toimub. Minu, üksiku hundi, ulg jääb praegusel juhul
vaid hüüdjaks hääleks kõrbes. See tee-ehituse plaan puudutab ju
täiel määral kogu Vingiküla. Kes kaitseb meid, kui me seda ise ei
tee!? Et Eesti riigis inimesest ei hoolita, et inimese elu ja tervis
ei maksa siin midagi, seda näeme ja kuuleme ning tunnetame oma nahal
iga päev ja igal sammul. Olukord, kus ametnikud tavainimestest
lihtsalt üle sõidavad, on meile paljudele tuttav. Kui me ise ei
seisa oma õiguste eest, siis ei ole meil mõtet loota ka, et keegi
teine seda meie eest teeks.
NB! Täiendan 18.08.2018. Kui PP mu kaastööd avaldamiseks vastu ei võtnud ja isegi ei vastanud mu järelepärimisele, lisasin sellele 10. augusti artiklile kommentaari viitega sellele blogile. Täna leidsin, et ka see kommentaar oli kustutatud. Niipalju siis õigusest midagi üldse arvata ja sõnavabadusest Eestis.
NB! Täiendan 18.08.2018. Kui PP mu kaastööd avaldamiseks vastu ei võtnud ja isegi ei vastanud mu järelepärimisele, lisasin sellele 10. augusti artiklile kommentaari viitega sellele blogile. Täna leidsin, et ka see kommentaar oli kustutatud. Niipalju siis õigusest midagi üldse arvata ja sõnavabadusest Eestis.
1 kommentaar: